Innovatie Advies achtergrond logo (alleen wijzers)Innovatie Advies memo

Klantgericht innoveren

Klantgericht innoveren, ofwel het luisteren naar “the voice of the customer” is al meer dan 20 jaar het marketing mantra. Maar,… is de klant wel in staat om goed aan te geven wat hij wil? En, wat moet je hem nu precies vragen? Gaat het daarbij om specificaties? behoeften? wensen? oplossingen? waarden? of eisen?
Maar,... is het bedenken van producten/diensten nu eigenlijk niet juist de expertise van uw organisatie?

5over8 helpt u de juiste vragen te stellen en te luisteren naar ”the voice of the customer”.

“The truth is that companies do not know what a ‘need’ is or how to listen to customers. They are blind to this incompetence, making this factor the number one contributor to failure.”

[T. Ulwick]

Hoe luisteren?

Het luisteren naar ‘’the voice of the customer’’ kan holistisch (vanuit het totaalbeeld) of deterministisch (gericht op de causale relaties). Beide aanpakken vullen elkaar aan. Een deterministisch benadering gebeurt vaak vanuit de:

Wanneer luisteren?

Vooraf, om klanteninput mee te nemen bij het definiëren van nieuwe product concepten)

Achteraf, ter toetsing van hypothese / validatie bij klanten van bedachte concepten.

· waarom vraag (behoeften/values)

· waarvoor vraag (taken/jobs) en hoe vraag (proces)

· waarmee vraag (product)

duurzaamheid in innoveren